Lélekmozgató hét a Katica csoportban

Lélekmozgató hét a Katica csoportban

A Magyar Paralimpiai Bizottság és a Fogyatékosok Országos Diák -, Verseny – és Szabadidősport Szövetsége idén is hívta az ország összes oktatási és nevelési intézményét a parasportok és a parasportolók megünneplésére Lélekmozgató programjával.
Idén második alkalommal óvodánk is részt vett a programsorozatban. Az elmúlt időszak több eseménye, tevékenysége e körül a sportos – játékos – mesés – komplex módon feldolgozásra került esemény köré épült csoportunkban.  Az érzékenyítő – lélekmozgató hetünkön igyekeztünk olyan programokat szervezni, olyan tevékenységeket végezni, játékokat összegyűjteni, amelynek segítségével a testünk, az érzékszerveink, valamint a lelki egészség témakörben segíthettünk a gyermekeknek megismerni azt, hogy a sérült, fogyatékkal élők hogyan élik meg mindennapjaikat a számunkra természetesként kezelt helyzetekben, és hogy mindez milyen mértékű kitartást, türelmet, akaraterőt és bizony kreativitást igényel

Évek óta tartó jó kapcsolatunk van a szombathelyi Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálattal, ahol idén először érzékenyítő foglalkozáson vehettünk részt. Az idei esztendőben az Elfogadás volt a téma, fogyatékos érzékenyítő program megtartására látogattak el a Központ munkatársai óvodánkba. Vendégeink voltak két vak – látássérült ember és a segítőik, valamint 2 vakvezető kutya – Potter és Rió. Megismerhettük a vakvezető kutyák kiképzésének módját, életüket és a gazdáikkal való kapcsolatuk fontosságát. Mikor szabad és mikor tilos a kutyákat simogatni; hogyan segíthetjük a látásukban korlátozott emberek életét a mindennapok során; milyen viselkedést – magatartást várnának el az ép embertársaiktól. Humorral fűszerezve, kedvességgel mesélték el nekünk, hogy miként és hogyan élik meg mindennapi feladataikat, nehézségeiket annak érdekében, hogy a lehető legértékesebb, legteljesebb minőségi életet élhessék. Ezek mind rendkívül inspiráló, példaértékű, példamutató gondolatok mindannyiunk számára, valamint olyan meghatározó kérdések, amelyek fontosak az együttélés szempontjából (ép és sérült emberek), illetve, hogy a megkülönböztetés ne is igazán megkülönböztetés legyen, hanem sokkal inkább figyelemfelhívás a legpozitívabb értelemben.

A testünk, testrészeink témakör során játékokkal, énekekkel, mondókákkal, mozgásos játékokkal a testrészeink, a belső szerveink funkciója, azok testünkben való elhelyezkedése, stb. mutatkozott meg.
Érzékszerveinket is számba vettük, leginkább a látásra, a hallásra, a szaglásra, a tapintásra és az ízlelésre helyeztük a hangsúlyt. Minden érzékszervvel külön foglalkoztunk, játszottunk. Megbeszéltük, hogy miért fontosak számunkra az érzékszerveink, és miért fontos azok megóvása. A mesék és versek világában is csodálatos érzékenyítő lehetőségeket találhatunk. A népmesék alapot adnak arra, hogy a gyermekek elhiggyék, hogy bár kicsik vagyunk, esetlenek és kevés a tudásunk a világról, de mégis lehetünk mi a hősök. Ezekből a mesékből azt tanulhatják meg a gyermekek, hogy lehetünk bármilyenek, a lehetőségek tárháza hatalmas, hogyha elég kitartóak, türelmesek, alázatosak vagyunk ahhoz, amit el szeretnénk érni. A népmesék a gyermekek számára ismerős és érthető nyelven szólnak a világról, arról, hogy minden változik és megváltoztatható. Bartos Erika műmeséi között akad szép számmal olyan mese, ami kifejezetten egy – egy területet dolgoz fel az érzékenyítés témaköréből. Ilyen az Örömtánc című történet, mely a gyermekeink rajzaiban is megelevenedett. Csoportunk kedvenc mesekönyve Igaz Dóra: Holnapra kutya bajod lesz című könyve. A doktor mesékből kiderül, hogy melyik betegség mitől van, honnan ered. Hogy a betegségektől nem kell félnünk, inkább meg kell értenünk, hogyan működik a testünk. Valamint hogy a mássággal (szemüveg, allergia,) a baleset következtében történő sérüléssel együtt kell, és együtt is lehet élni. Boldizsár Ildikó Az elveszett madártoll című gyermekjogi meséi képi megjelenítéssel varázslatos történeteket tárnak elénk. A mesék a három – hét éves korosztály életkori sajátosságaihoz, érdeklődési köréhez, valamint nyelvi kompetenciájához igazodnak. Olvashatunk a könyvben többek között az emberi méltósághoz való jogról, a hátrányos megkülönböztetés tilalmáról, az egészségügyi ellátáshoz és egészséges élethez való jogról. Ebből a kötetből a kedvenc mesénk a Kutyaolimpia című történet.

Ebben a kötetben található egyik kedvenc idézetünk is: „Az egészséghez nemcsak orvosságra van szükség!” De nem ám! Hanem szeretetre, örömre, jókedvre, barátokra, segítőkre, sok Istentől való áldásra és még sorolnák a Katica csoport gyermekei.
A Csendes percek tevékenységeink alatt a beszélgetések, a bibliai történetek, a Szentek életpéldája kiváló alkalmat nyújt ahhoz, hogy a gyermekek megismerjék a legfontosabb erkölcsi fogalmakat. Olyan értékeket ismernek meg és szokásokat sajátítanak el, amelyek segítségével felnőtt korukban is hitelesen és például adva képviselhetik a keresztény szellemiséget.

Több bibliai történet feldolgozásán keresztül tanulták meg gyermekeink, hogy: pl. erős akarattal sok akadályt legyőzhető és felülkerekedhetünk a nehézségeken; valamint, hogy milyen fontos a másik ember segítsége, ki a mi felebarátunk, kinek ajánljuk fel az önzetlen segítségünket.
Gyermekeink játéka a mindennapi élet során is mind témában, mind tartalomban sokrétű és színes.  Igyekszünk olyan élményeket biztosítani számukra, amelyből ötleteket meríthetnek. Idei érzékenyítő hetünk során játékukba bekerült az állat – kutya óvoda. A vakvezető kutyák életéből merített tartalom – hogy ezek a kutyák is járnak óvodába, ahol sok okosságot tanulhatnak és ügyességet elsajátíthatnak – nagyon megtetszett a gyermekeknek, így óvodát építettek, rajzoltak. De az óvodában bizony balesetek is előfordulhatnak, így szükséges egy állatkórházat is működtetni. Az állatok speciális ételeket esznek, azoknak szükséges gyűjteni is, stb.

Összegzés:

A lélekmozgató érzékenyítő tevékenységeken keresztül a gyermekek játékos keretek között megtapasztalhatták, hogy milyen a fogyatékkal élő emberek mindennapi élete. Nagy öröm volt számunkra azt tapasztalni, hogy viselkedésükre és magatartásokra a segíteni akarás a jellemző; a másik ember élethelyzetének megértése, a nehézségek leküzdésére való törekvés. Gyönyörű gondolatokat fogalmaztak meg a témakörben gyermekeink, kihangsúlyozva a türelmet, az odafigyelést, a segítségnyújtás fontosságát.  Nap, mint nap bizonyosodik be a számunkra, hogy az óvodás életkorban a gyermekek mennyire elfogadóbbak, humánusabbak, empatikusabbak tudnak lenni. Nekünk a feladatunk, hogy ezt a támogató magatartásformát a későbbi életkorokban is megőrizzék, és ezen értékek szerint éljék majd a mindennapi életüket a későbbiek során is

„Bizony mondom nektek, ha csak akkora hitetek lesz is, mint a mustármag, s azt mondjátok ennek a hegynek itt: Menj innét oda! – odamegy, s nem lesz nektek semmi sem lehetetlen.” (Máté 17,20)

Horváth Katalin Tímea

Fotók: Horváth Katalin Tímea, Pungor Julianna, Skrapits Miklósné, Koltainé Németh Anikó